Ambulant

Kinderpraktijk 100% Ikke biedt ambulante begeleiding op individuele basis aan kinderen tussen de 4 en 12 jaar. Deze begeleiding vindt bij voorkeur plaats in de situatie waarbinnen het kind zich veilig voelt. Denk hierbij aan de schoolsetting of de thuissetting.

Een kind ontwikkelt zich pas als het zich veilig voelt in zijn of haar omgeving. Het is ook mogelijk dat een kind zich juist niet veilig voelt in de thuissituatie of op school. Ook dan is het waardevol om gebruik te maken van ambulante begeleiding in deze settingen, omdat er op deze manier samen met het systeem van het kind een veilige basis voor de ontwikkeling kan worden gecreëerd. Vanuit deze veilige basis wordt er met het kind gewerkt aan de ontwikkelingsvragen die er zijn. Hierbij wordt er gebruikgemaakt van verschillende methoden en technieken die aansluiten op de krachten en mogelijkheden van het kind. De ontwikkelingsvragen kunnen uiteenlopend zijn; van ontspanning tot aan het werken aan faalangstproblemen of ontwikkelingsachterstanden. De ontwikkelingsvraag wordt vastgesteld in goed overleg met de ouders en het kind (wanneer dit mogelijk is).

Kindertekeningen

Een kind krijgt iedere dag te maken met talloze ervaringen, indrukken, gedachten en gevoelens. Het kan (zeker voor een jonger kind) lastig zijn om dit alles goed onder woorden te brengen, waardoor niet helemaal duidelijk is voor de ouder wat een kind nu allemaal meemaakt en ervaart. Kindertekeningen kunnen hierin een belangrijke sleutel vormen.

Met iedere tekening die een kind maakt, laat het kind iets van zijn belevingswereld zien. In een tekening maakt een kind gebruik van beeldentaal. Die taal wordt vaak niet begrepen door volwassenen. Door deze beeldentaal nader te bekijken, kan een volwassene een inkijkje krijgen in de belevingswereld van een kind. Door een kindertekening te lezen, kunnen signalen sneller opgepikt worden, waardoor verdere (ontwikkelings)problemen voorkomen kunnen worden. Daarnaast kan de band met een kind verbeterd worden, doordat de volwassene het kind écht begrijpt en ziet zonder dat het kind gebruik hoeft te maken van gesproken taal. Kindertekeningen kunnen verder worden ingezet bij het zetten van stappen in de ontwikkeling. Denk hierbij aan het zindelijk worden of assertiever worden.

 

Kinderpraktijk 100% Ikke is bezig met het behalen van het certificaat van de opleiding “Kindertekeningen lezen en begrijpen”. Door op een andere manier het gesprek met een kind aan te gaan, slaat de begeleiding gemakkelijker en sneller aan bij een kind, omdat het kind niet hoeft te zoeken naar woorden om zijn of haar belevingswereld uit te leggen.

 

Kinderpraktijk 100% Ikke gebruikt de kracht van tekenen en creatief bezig zijn in de ambulante begeleiding van kinderen wanneer dit passend is. Niet alle kinderen vinden het fijn en leuk om met tekenen bezig te zijn en een kind zal dan ook niet worden geforceerd om dit wél te doen. Bij ieder kind zal opnieuw bekeken worden wat past bij het unieke kind.

Mindfulness

Mindfulness is een gemoedstoestand die getypeerd wordt door bewustwording van zintuigelijke ervaringen, gevoelens en gedachten. Hierbij wordt er niet gelijk overgegaan naar een automatische reactie. Men wordt zich bewust van de ervaring en kijkt er met aandacht naar.

Mindful zijn houdt in dat je opmerkzaam bent. Je ervaart en je wordt je bewust van de ervaring zonder er gelijk een oordeel aan te hangen. Je hebt een open houding voor de volledige ervaring. Mindfulness is gericht op het hier en nu.


Tegenwoordig leven we in een samenleving waarbinnen presteren, doelen bereiken en doén steeds belangrijker is. In al die drukte van de wereld is het belangrijk om soms een moment voor jezelf te pakken en gewoon even te “zijn”, even tot rust te komen en aandacht te hebben voor het hier en nu. Mindfulness leert kinderen om aandacht te hebben voor het hier en nu en zich bewust te worden van alle zintuigelijke ervaringen, gedachten en gevoelens. Zo leren kinderen al op jonge leeftijd om een rustmoment te creëren, waardoor de kans op bijvoorbeeld stress en een eventuele burn-out een stuk kleiner is. Daarnaast helpt Mindfulness bij het tot rust brengen van alle gedachten in je hoofd. Dat maakt Mindfulness bij uitstek geschikt voor kinderen die veelvuldig last hebben van piekergedachtes en een druk hoofd. 


Mindfulness heeft veel positieve effecten op kinderen. Zo kan een kind langer gefocust blijven en verbeteren de leerprestaties. Ook is er een betere samenwerking tussen beide hersenhelften. Verder biedt Mindfulness meer inzicht in jezelf en bewustwording. Daarnaast helpt Mindfulness bij het beter omgaan met emoties. Ook heeft Mindfulness een positief effect op de nachtrust en op de creativiteit. Mindfulness biedt kinderen ankers voor het leven.


Kinderpraktijk 100% Ikke gebruikt Mindfulness als onderdeel in de ambulante begeleiding wanneer een kind hier baat bij zou kunnen hebben. Oefeningen vanuit de Mindfulness worden verwerkt in de begeleiding. Hierbij wordt er samen met de ouders en het kind steeds gekeken naar de krachten, behoeften, mogelijkheden en beperkingen van het kind. Daarnaast kan er gebruik worden gemaakt van een Mindfulness-traject van een aantal sessies wanneer hier vraag naar is.

Spelgerichte begeleiding

Spel wordt ook wel de taal van een kind genoemd. Wanneer een kind speelt, is het intrinsiek gemotiveerd om te leren. Tijdens het spel raakt een kind in een zogenoemde Flow-ervaring, waardoor het zich veilig genoeg voelt om stappen te zetten in de ontwikkeling.

Kinderpraktijk 100% Ikke vindt het van belang om zoveel mogelijk een speelse aanpak te hanteren, zodat een kind zich veilig en geborgen voelt tijdens de begeleiding. De kracht van spelgerichte begeleiding is dat er echt vanuit het kind gewerkt kan worden. Tijdens de begeleiding wordt er namelijk gebruikgemaakt van spelmaterialen en spelvormen die aansluiten op de interesses van het kind. Hierdoor voelt het kind zich veilig en staat het plezier maken voorop, waardoor het kind vaak niet eens in de gaten heeft dat het nieuwe stappen zet in zijn of haar ontwikkeling. Er worden geen doelen opgelegd en daardoor krijgt een kind de ruimte om vanuit zichzelf tot ontwikkeling te komen. Tijdens de begeleiding wordt er zoveel mogelijk aangesloten bij het spel van een kind om vandaaruit dingen toe te voegen in het spel, waardoor het kind leert omgaan met verschillende situaties en eventuele drempels leert te overwinnen.

 

 

Daarnaast kan er gebruikgemaakt worden van spelgerichte begeleiding wanneer een kind moeite heeft om tot spel te komen of wanneer een kind het lastig vindt om anderen toe te laten in het spel. Tijdens de spelgerichte begeleiding leert het kind letterlijk hoé het kind op een goede manier kan spelen. Wanneer een kind speelt, worden alle ontwikkelingsgebieden gestimuleerd. Dat maakt het ook zo ontzettend belangrijk dat een kind goed kan en durft te spelen. Tijdens het intakegesprek en een eventuele observatie zal ik altijd vragen naar het spelgedrag van het kind, zodat ik dit mee kan nemen in mijn begeleiding.

 

 

Vanaf september 2021 begin ik met de opleiding Speltherapie, dus vanaf deze periode zal ik de geleerde zaken van deze opleiding ook zoveel mogelijk terug laten komen in mijn begeleiding.